ASSESSMENT OF DYNAMICS OF THE LEVEL OF STUDENTS OF THE LYCEUM
DOI:
https://doi.org/10.54890/.v1i1.87Abstract
The paper presents the results of a psychological survey of pupils of the 10 graden of the lyceum at the Kyrgyz State Medical Academy named after. IK Akhunbaev. 80 people at the age of 16-17 were examined. To determine the level of situational and personal anxiety of students, the self-rating scale of anxiety by Spielberg, Yu.L. Khanin (1983) was used. This test is a reliable and informative way to assess the level of anxiety. As a result of the psychological studies conducted of the 10th grade respondents was discovered, that girls reactive anxiety indicators are comparatively dominant, whereas the parameters of moderate personal anxiety in 53% of young men and 28% of girls, which indicates high personal activity of young men. At the end of the school year, 5% of girls found low personal anxiety, moderate - in 48% of boys and 20% of girls, high - in 52% of boys and 75%
of girls. High personal anxiety was found in 52% of young men and 75% of girls. Based on the psychological studies conducted, it was found that the girls have relatively high rates of anxiety. This may be due to the adaptation process, the training load and the individual characteristics of the girls.
Keywords:
pupils of the lyceum, personal anxiety, reactive anxietyReferences
1. Байтингер, О.Е. Отношение молодёжи к высшему образованию //Ананьевские чтения. Образование и психология. - СПб., 2001. - С. 71-73.
2. Бальсевич, В.К. Онтокинезиология человека. - М.: Теория и практика физической культуры, 2000. - 275 с.
3. Астапов, В.М. Функциональный подход к изучению состояния тревоги //Психологический журнал. -1992. - № 5. - С. 151-161.
4. Черный, С.В. Нейро - и психофизиологический анализ состояния тревожности у человека: автореф. дис. на соиск. учен. степ. канд. биол.наук. - Симферополь, 2007. - 21 с.
5. Ханин, Ю.Л. Краткое руководство в шкале реактивной и личностной тревожности Ч.Д.Спилберга. - Л., 1976. -18 с.
6. Спилберг, Ч.Д. Концептуальные и методологические проблемы исследования тревоги: Пер. с англ. //Стресс и тревога в спорте. - М., 1983. -С. 12-24.
7. Прихожан, А.М. Психология тревожности: дошкольный и школьный возраст. - Питер, 2009. - 192 с.
8. Сайдылдаева, А.Б. Состояние функциональной межполушарной асимметрии и её влияние на тонус и реактивность вегетативной нервной системы у здоровых испытуемых в процессе обучения: автореф. дис. на соиск. учен. степ. канд. мед.наук. - Бишкек, 2010. - 26 с.
9. Мырзаев, Ж.Т. Адаптивные, резервные возможности у лиц молодого возраста в условиях Кыргызской Республики / Ж.Т. Мырзаев, Б.Э. Акунова, Т.О. Мусабекова //Физическое воспитание и студенческий спорт глазами студентов. - 2016. - С. 516-519.