ОРТО КЕСИПТИК ОКУУ ЖАЙЛАРЫНЫН ОКУУЧУЛАРЫНЫН ОРГАНИЗМИНИН ЖҮРѲК РИТМИНИН ѲЗГѲРГҮЧТҮГҮНҮН МААЛЫМАТТАРЫ БОЮНЧА АДАПТИВДИК МҮМКҮНЧҮЛҮКТѲРҮНҮН ѲЗГѲЧѲЛҮКТѲРҮ

DOI:

https://doi.org/10.54890/.v2i2.527

Аннотация

Корутунду: Макалада колледждин гуманитардык, техникалык адистиктеринде жана медициналык багыттагы лицейде окуган окуучулардын кардиоинтервалограммасынын кѳрсѳт-күчтѳрүнүн маанилери чагылдырылган. Бардыгы 16-17 жаштагы 240 адам изилденген. Физикалык жүктѳм – Мартинэ пробасынын жардамы менен организмдин вегетативдик камсыздоосунун функцияларынын деңгээлдери аныкталды. Аталган проба 2  этапта жүргүзүлдү:
1) тынч отурган абалда (кардиоинтервалограммада каттоо 5 мин аралыгында жүргүзүлдү) – баштапкы кѳрсѳткүчтѳр; 2) 30 секунд аралыгында 20 жолу отуруп турушту (кардиоинтервалограммада 5 мин аралыгында катталды).

Пробаны жүргүзгѳнгѳ чейин лицейде окуган окуучуларда нормотониктер (78% жана 75%) басымдуу болгон. Техникалык адистиктердеги балдарда (25%) жана гуманитардык багыттардагы кыздарда (23%) ваготоникалык реакция катталган. Симпатикотониктер гуманитардык адистиктердеги балдарда (65%) жана техникалык багыттардагы кыздарда (42%) кѳбүрѳѳк болгон.

Мартинэ пробасын жүргүзүүдѳн кийин алынган вегетативдик тонустун типтерин салыштыруунун натыйжасында, медициналык лицейде окуган изилденүүчүлѳрдѳ нормотониктердин (75% жана 70%) кѳптүгү аныкталды. Медициналык профилдеги балдарда жана кыздарда (8% жана 5%) жана техникалык багыттардагы балдарда (5%) ваготоникалык реакция белгиленген. Күчтүү симпатикотония гуманитардык багыттардагы кыздарда (33%) жана техникалык багыттардагы студенткаларда (12%) табылган, бул симпатикалык нерв системасынын активдешүүсүн кѳрсѳтѳт. Биринчи жылдын аягында кардиоинтервалограмманын кѳрсѳткүчтѳрүн анализдѳѳдѳ лицей окуучуларынын окуу жүктѳмдѳрүнѳ кѳбүрѳѳк адаптациялангандыгы аныкталды.

Ключові слова:

ѳспүрүмдѳр, кардиоинтервалография, вегетативдик тонус, Мартинэ пробасы.

Біографії авторів

И.Е. Кононец, И.К. Ахунбаев атындагы Кыргыз мамлекеттик медициналык академиясы

С.Б. Данияров атындагы фундаменталдык жана клиникалык физиология кафедрасы

А.А. Калыкеева, И.К. Ахунбаев атындагы Кыргыз мамлекеттик медициналык академиясы

С.Б. Данияров атындагы фундаменталдык жана клиникалык физиология кафедрасы

 

 

Посилання

1. Агаджанян Н.А., Хомченко О.А., Макарова И.И. Экология человека. - М., 2003. – С. 6 – 8.

2. Безруких М.М., Любомирский Л.Е. Возрастные особенности организации и регуляции произвольных движений у детей и подростков. Физиология развития ребёнка: теоретические и прикладные аспекты. - М., Образование от А до Я; 2000. – 239 с.

3. Сапин М.Р., Брыксина З.Г. Анатомия и физиология детей и подростков. - М., 2000. – 456 с.

4. Безруких М.М. Особенности регуляции сердечного ритма у школьников в 16 лет под влиянием учебных занятий. Физиология человека. 1989. - Том 15. - №2. – С. 85-88.

5. Галлеев А.Р., Игишева Л.Н., Казин Э.М. Вариабельность сердечного ритма у здоровых детей в возрасте 6-16 лет. - М., 2003. - 276 с .

6. Бернштейн Г.Ф., Нурбаева М.Н. Динамика сердечного ритма старшеклассников в процессе обучения. Гигиена и санитария. 1993. - № 4. – С. 35 - 37.

7. Баевский Р.М. Проблема оценки и прогнозирования функционального состояния организма и её развитие в космической медицине. Успехи физиологических наук. 2006. – Т. 37. - № 3. - С. 13 - 25.

8. Баевский P.M., Иванов Г.Г., Чирейкин Л.В. и др. Анализ вариабельности сердечного ритма при использовании различных электрокардиографических систем: Метод. Рекомендации. Вестник аритмологии. 2001. - № 24. – С. 65 - 86.

9. Агаджанян Н.А., Батоцыренова Т.Е., Семенов Ю.Н. Эколого-физиологические и этнические особенности адаптации человека к различным условиям среды обитания: монография, 2-е, дополненное. – Владимир, 2010. - 239 с.

10. Фролов А.В., Мельников О.П., Гуль Л.М., Радчук В.Я. Оценка результатов кардиоваскулярных тестов по данным вариабельности сердечного ритма. - Минск, 2011. – 23 с.

11. Вегетативные расстройства: клиника, лечение, диагностика /Под ред. А. М. Вейна. -М., 2003. - 753 с.

12. Баевский Р.М., Кириллов О.И., Клецкин С.З. Математический анализ изменений сердечного ритма при стрессе. - М., 1984. – 220 с.

##submission.downloads##

Жарыяланганы

2023-03-27

Як цитувати

Кононец, И., і А. Калыкеева. «ОРТО КЕСИПТИК ОКУУ ЖАЙЛАРЫНЫН ОКУУЧУЛАРЫНЫН ОРГАНИЗМИНИН ЖҮРѲК РИТМИНИН ѲЗГѲРГҮЧТҮГҮНҮН МААЛЫМАТТАРЫ БОЮНЧА АДАПТИВДИК МҮМКҮНЧҮЛҮКТѲРҮНҮН ѲЗГѲЧѲЛҮКТѲРҮ ». Евразиялык саламаттыкты сактоо журналы, вип. 2, вип. 2, Березень 2023, с. 20-24, doi:10.54890/.v2i2.527.

Номер

Розділ

НЕГИЗГИ МЕДИЦИНА