QUALITATIVE ANALYSIS OF ADVERTISING DRUGS ON TELEVISION OF THE KYRGYZ REPUBLIC
DOI:
https://doi.org/10.54890/.v6i6.698Abstract
Resume. The article describes the methodology of qualitative analysis of drugs on the example of the public television and radio corporation (OTRK) of the Kyrgyz Republic. The conclusion about the prevalence of advertising of drugs that affect the gastrointestinal tract. In the analysis of drugs advertising in the countries-producers, the advertising of medicines domestic producers were absent. All analyzed advertising of drugs conforms to the official instructions for its use. Search information on the proven effectiveness of the advertised drugs from the Cochrane library showed that the majority of drugs do not correspond to the subject of evidence. In the analysis of ethical criteria, it was identified that the most important criterion as the criterion of safety (specifying the information about contraindications, precautions) advertising 2 medications out of 13 corresponded.
Keywords:
: advertising of drugs on television, television broadcast, qualitative analysis.References
1. Кулагина С.В. Реклама лекарственных препаратов в фармацевтическом маркетинге / С.В. Кулагина, И.Е. Бельских // Журнал Маркетинг в России и за рубежом. – 2010. – №4. – С. 74-80.
2. Масалбекова А.А. Результаты анализа рекламы лекарственных препаратов на телевидении Кыргызской Республики и Российской Федерации / А.А. Масалбекова, Т.Р. Абакумова, Л.Е. Зиганшина // Вестник КГМА. – 2017. – №6.
3. Глобальное доверие к рекламе / [Электронный ресурс]. – Режим доступа (http://www.nielsen.com/content/dam/ nielsenglobal/eu/docs/pdf/9217_ Global_ Trust_in_Advertising_Report_PRINT_FINAL_RU.pdf). – Дата обращения 15.12.2017
4. Смусева О.Н. Неблагоприятные побочные реакции лекарственных препаратов: система мониторинга и перспективы оптимизации фармакотерапии сердечно-сосудистых заболеваний [Текст]: дис. … докт. мед. наук: 14.03.06. Волго-град, 2014. 266 с
5. Официальный сайт Государственного реестра лекарственных средств // http://www.grls.rosminzdrav.ru/ Default.aspx
6. Официальный сайт Кокрейновской библиотеки // http://www.Cochrane.org/
7. Акматалиев Т. Фармацевтическая промышленность – перспективы развития в Кыргызстане / Т. Акматалиев // Известия ВУЗов Кыргызстана. –2016. –№9. – С.65-69
8. Акматалиев Т. Фармацевтическая промышлен-ность - перспективы развития в Кыргызстане / Т. Акматалиев // Известия ВУЗов Кыргызстана. –2016. –№9. – С.65-69.
9. Стенограмма речи Т. Батыралиева на заседании правительства 12 июня 2015 г. КирТАГ [интер-нет-сайт]. - https://kyrtag.kg/society/pochti-80-zabolevaniy-v-kyrgyzstane-prikhoditsya-na-kishechnye-i-parazitarnye-infektsii
10. Oral ketoprofen for treatment of acute episodic ten-sion-type headache in adults / Veys L, Derry S, Moore R // 22 September 2016. – Режим доступа: http://www.cochrane.org/CD012190/SYMPT_oral-ketoprofen-treatment-acute-episodic-tension-type-headache-adults
11. New Cochrane Review of chondroitin for relieving pain in osteoarthritis / Jasvinder A Singh, Shahrzad Noorbaloochi, Roderick MacDonald, Lara Maxwell // March 3, 2015 . – Режим доступа: http://www.cochrane.org/news/new-cochrane-review-chondroitin-relieving-pain-osteoarthriti
12. Caffeine as an analgesic adjuvant for acute pain in adults / Derry CJ, Derry S, Moore R // 11 December 2014. – Режим доступа: http://www.cochrane.org/CD009281/SYMPT_caffeine-as-an-analgesic-adjuvant-for-acute-pain-in-adul
13. A. Herxheimer, J. Collier. Promotion by the British pharmaceutical industry, 1983-8: a critical analysis of self-regulation // British Medical Journal. – 1990. – С. 300-307.
14. The Merck Code of Conduct [официальный сайт]. – Режим доступа:http://www.merck.com/about/ code_of_ conduct.pdf
15. The Novartis Pharma Promotional Practices Policy [официальный сайт]. http://www.corporatecitizenship. novartis.com/ downloads/ managingcc/ e_code_ ofconduct.pdf