ЭЛАРАЛЫК ИЛИМИЙ ЖАЙКЫ МЕКТЕБИ ДЕМИЛГЕСИ: ЭЛАРАЛЫК ТАРМАКТАРДЫ КОЛДОО ЖАНА КЫЗМАТТАШУУ
DOI:
https://doi.org/10.54890/.v1i1(1).984Аннотация
Медициналык даярдоо программаларынын көпчүлүгүндө “илимий изилдөөнү кантип жүргүзүү керек” формалдык окуутуусуна жетишээрлик маани бөлүнбөйт. “Илимий изилдөөнү кантип жүргүзүү керек” сабагын окутуу программасына киргизүү өлкөлөрдүн жана университеттердин арасында бир кыйла айырмачылыктары бар. Интернатура жана ординатура\аспирантура дипломдон кийинки клиникалык мансаптын башталышы болуп саналышат жана практикалык илимдерди алуу процесси катары мүнөздөлөт, клиникалык протоколдорго алып келүү жана саламаттык сактоонун сапатынын индикатору болуп эсептелген “эң жакшы клиникалык колдонууларга” далкелет. Студенттерди медициналык институттарда окутуу учурунда илимий изилдөөлөргө катыштыруу дипломдон кийинки илимий-изилдөөлөрдө алардын катышуусу менен гана эмес далилденген медициналык принциптеринен негизделген эффективдүү клиникалык практика менен көрсөтүлгөн.
Бирок “илимий изилдөөнү кантип жүргүзүү керек” окутуу зарылдыгынын маселеси жетиштүү таанылган эмес, жана \ же ага медициналык билим берүүдө дипломго чейин жана дипломдон кийинки программаларда шайкеш келбеген \ жетиштүү эмес орун берилет. Булар ошондой эле The Journal of Electrocardiology редакциялык кеңешинин тажрыйбасында да байкалган. Көз карандысыз реферат жүргүзүү учурунда көбүнчө кабыл алынбай калган статьялардын ичинен чыгармачыл \ оригиналдуу идеялар жана потенциалдуу кызыктуу колдонулуучу натыйжалар кездешкен, бирок алардын кооздому академиялык баяндоолордун талаптарына дал келген эмес. Бул маселенин бар экендигин эске алып The Journal of Electrocardiology “илимий изилдөөнү кантип жүргүзүү керек” интерактивдүү даярдоо ыкмасын колдонуучу Эларалык Илимий Жайкы Мектеби демилгесин баштады.
Ключові слова:
илимий изилдөө, дипломдон кийинки билим алуу, сабак ичинде изилдөө, басмаПосилання
1. Marz R, Dekker FW, van Schravendijk C, O’Flynn S, Ross M: Tuning research competences for Bologna three cycles in medicine: report of a MEDINE2 European consensus survey. Perspect Med Educ 2013; 2:181-195.
2. Andriole DA, Whelan AJ, Jeffe DB: Characteristics and career intentions of the emerging MD/PhD workforce.JAMA 2008;300:1165-1173.
3. Segal S, Lloyd T, Houts PS, Stillman PL, Jungas RL, Greer RB3rd: The association between students’ research involvement in medical school and their postgraduate medical activities. Acad Med 1990; 65:530-533.
4. Jacobs CD, Cross PC: The value of medical student research: The experience at Stanford University of Medicine.MedEduc 1995; 29:342-346.
5. Guelich JM1, Singer BH, Castro MC, Rosenberg LE: A gender gap in the next generation of physician-scientists: medical student interest and participation in research.JInvestig Med 2002;50:412-418.
6. Watt CD, Greeley SA, Shea JA, Ahn J: Educational views and attitudes, and career goals of MD-PhD students at the University of Pennsylvania School of Medicine.Acad Med 2005;80:193-198.
7. Ley TJ, Rosenberg LE: The physician-scientist career pipeline in 2005: build it, and they will come.JAMA 2005;294:1343-1351.
8. Schafer AI: The vanishing physician – scientist?Transl Res 2010:155:1-2.
9. Koniaris LG1, Cheung MC, Garrison G, Awad WM Jr, Zimmers TA: Perspective: PhD scientists completing medical school in two years: looking at the Miami PhD-to-MD program alumni twenty years later.Acad Med 2010;85:687-691.
10. Griffin MF1, Hindocha S: Publication practices of medical students at British medical schools: experience, attitudes and barriers to publish.Med Teach 2011;:e1-8.
11. Alsayed N, Eldeek B, Tayeb S, Ayuob N, Al-Harbi A: Research practices and publication obstacles among interns at King Abdulaziz University Hospital, Jeddah, Saudi Arabia, 2011-2012. J Egypt Public Health Assoc 2012, 87:64-70.
12. Bacharova L, Misak A, Wagner G; The Scientific Summer School in Slovakia, Liptovsky Jan. June 20-25, 2006. J Electrocardiol 2006; 39:337-439.
13. Bacharova L: The Scientific Summer School in Turkey 2007.AnadoluKardiyolDerg2007; 7: 360-362.
14. Statement from the International Scientific Summer School Collaboration Group. J Electrocardiol 2014;47:126–127.
15. http://tpcr.mc.duke.edu/modules/tpcr_about/index.php?id=1
16. Davis TH, 3rd, Wagner GS, Gleim G, Andolsek KM, Arheden H, Austin R, Courtney-Eighmy A, Gradison M, Leist JC, Maynard C, et al.: Problem-based learning of research skills. J Electrocardiol 2006, 39:120-128.
17. Costello A, Zumla A: Moving to research partnerships in developing countries. BMJ 2000, 321:827-829.
18. Bacharova L, Kirchnerova J: Continuous international network building to promote scientific publication: Scientific Summer School, Pezinok, Slovakia, May 25-30, 2008. AnadoluKardiyolDerg 2008, 8:319-321.
19. Misak A, Bacharova L. The early role of scientific journals in supporting young scientists to become independent researchers. J Electrocardiol 2008; 41: 248-249.
20. Bacharova L, Hakacova N: Building network for enhancement of scientific/research literacy: the Scientific Summer School 2009 in Szczepanow, Poland. AnadoluKardiyolDerg 2009, 9:433-434.
21. Hakacova N, Baysan O, Bell SJ: Problem-oriented education and cross-cultural collaboration: experiences and comments on the Scientific Summer School in Turkey 2010. AnadoluKardiyolDerg 2010, 10:387-388.
22. Bacharova L, Mozos I, Palkovicova L: Building the international network of mentors and young scientists: The International Scientific Summer School in Romania 2011. Anatolian J Cardiol 2011;11: 568-570.
23. Kilic D, Bacharova L: The 9th International Scientific Summer School 2012 in Makov, Slovakia. Anatolian J Cardiol 2012; 12: 539-541.
24. Kudaiberdieva G, Lipton J, Mozos I, Stanczyk A, Bacharova L, Wagner GS: International Scientific Summer Schools 2013. J Electrocardiol 2013: 46: 441 – 443.
25. Kudaiberdieva G, Wagner G, Bacharova L, Timuralp B, Inan M: Progress of IntSSS in Turkey from 2007 to 2010: on the eve of the 2014 event. AnadoluKardiyolDerg 2014;14:319-320.
26. Aribas A, Savelev A. The Impressions on the 11th International Scientific Summer School 2014 in Enez, Turkey.AnadoluKardiyolDerg 2014 (In press).
27. Bacharova L, Inan M, Aribas A, Koca C, Savelev A, Kudaiberdieva G, Wagner G, Uzun C, Timuralp B:International Scientific Summer School, Enez, Turkey, June 9-15, 2014. J Electrocardiol 2014; 47: 766-767.
28. BacharovaL, Kudaiberdieva G, Misak A, Hakacova N, TimuralpB, Wagner G S: The effect of International Scientific Summer School research training on scientific productivity of trainees, International Journal of Cardiology (2014), doi: 10.1016/j.ijcard.2014.07.285