MEDICAL AND BIOLOGICAL ASPECTS OF PHYSICAL EDUCATION OF STUDENTS AT THE KYRGYZ STATE MEDICAL ACADEMY

DOI:

https://doi.org/10.54890/.v1i1.885

Abstract

The article shows the influence of physical activity on mental activity of students. Scientific data on the influence of physical activity on the physiological state of the body and mental functions of a person are given. The analysis of the progress of students involved in physical culture in the theoretical and main groups was carried out. The level of knowledge of students is assessed and the correlation of the influence of physical activity on mental activity and working capacity during their training and examination session is shown. Student activity is associated with a heavy workload in classrooms, low physical activity, malnutrition, insufficient recovery and sometimes psychological overload, which leads to a decrease in health. Clearly this problem needs to be deeply studied and solved comprehensively. This question is very relevant for our study. And one of the obligatory elements of its resolution will be the involvement of young people in maintaining a healthy lifestyle. And in this sense, it is difficult to overestimate the importance of physical education as a structural link in the system of higher education. The correct organization of physical activity of students contributes to the improvement of academic performance and the ability to acquire knowledge, which is a consequence of the considerable influence of physical activity on the mental abilities of students.

Keywords:

physical activity; mental abilities, physical culture and sport, students, health, academic performance, medical and biological standards.

Author Biographies

D.A. Imankhodjaev, Kyrgyz State Medical Academy named after I.K. Akhunbaev

Department of Physical Training

Zh.A. Makhmudova, Kyrgyz State Medical Academy named after I.K. Akhunbaev

Department of Biochemistry with course of general and bioorganic chemistry named after Djumaliev A.D.

N.Zh. Baatyrova, Kyrgyz State Medical Academy named after I.K. Akhunbaev

Department of Biochemistry with course of general and bioorganic chemistry named after Djumaliev A.D.

V.V. Kornilenko, Kyrgyz State Medical Academy named after I.K. Akhunbaev

Department of Physical Training

References

1. Фалеев Д. И. Влияние физической активности на умственные способности студентов. Молодой ученый. 2022;12(407):288-291. Режим доступа: https://moluch.ru/archive/407/89765/

2. United Nations Development Programme – Kyrgyzstan. Индекс благополучия и развития молодежи в КР 2022. Режим доступа: https://www.undp.org/ru/kyrgyzstan/public ations/indeks-blagopoluchiya-i-razvitiya-molodezhi-v-kr-2022.

3. Всемирная организация здравоохранения. Рекомендации ВОЗ по вопросам физической активности и малоподвижного образа жизни. Женева: ВОЗ. 2022. Режим доступа: https://www.who.int/ru/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity

4. Львова А.К. Аспекты физического воспитания студентов вуза в рамках формирования здорового образа жизни. Педагогико-психологические и медико-биологические проблемы физической культуры и спорта. 2022;17(4):141-146. https://doi.org/10.14526/2070-4798-2022-17- 4-141-146

5. Николаева Т.М., Голубева Е.К. Влияние физической нагрузки на когнитивные способности и динамику вариабельности сердечного ритма при умственной деятельности у студентов. Современные проблемы науки и образования. 2022;6(1). https://doi.org/10.17513/spno.32266

6. Шалупин В.И., Родионова И.А., Романюк Д.В. Динамика показателей умственной и физической работоспособности студентов факультетов авиационных систем и комплексов (ФАСК). Современные проблемы науки и образования. 2019;4. Режим доступа: https://scienceeducation.ru/ru/article/view?id=28999

7. Гибадуллин И.Г., Торохов А.С., Мутаева И.Ш. Структура формирования здоровья студентов медицинской академии. Проблемы, инновации. Педагогико-психологические и медико-биологические проблемы физической культуры и спорта. 2021;16(1):101-108. https://doi.org/ 10.14526/2070-4798-2021-16-1-101-108

8. Пеняева С.М. Влияние физических нагрузок на умственную деятельность. Научное обозрение. Педагогические науки. 2019;2(1):12-16; Режим доступа: https://science-pedagogy.ru/ru/article/view?id=1827

9. Кубиева С.С. Ботагариев Т.А. Физическая подготовленность и физическое развитие студентов вузов различного профиля. Здоровье человека, теория и методика физической культуры и спорта. 2018:2(9):26-49.

10. Базанов А.Н. Двигательная активность студентов в течение недели. Педагогико-психологические и медико-биологические проблемы физической культуры и спорта. 2021;16(3):68-72. https://doi.org/10.14526/2070-4798-2021-16-3-68-72

Published

2023-06-26

How to Cite

Иманходжаев, Д., Ж. . Махмудова, Н. Баатырова, and В. Корниленко. “MEDICAL AND BIOLOGICAL ASPECTS OF PHYSICAL EDUCATION OF STUDENTS AT THE KYRGYZ STATE MEDICAL ACADEMY ”. Euroasian Health Journal, vol. 1, no. 1, June 2023, pp. 22-28, doi:10.54890/.v1i1.885.

Issue

Section

HEALTHCARE ORGANIZATION ISSUES