THE RESULTS OF THE ANALYSIS OF ADVERTISING OF MEDICINAL PRODUCTS ON TELEVISION OF THE KYRGYZ REPUBLIC AND THE RUSSIAN FEDERATION

DOI:

https://doi.org/10.54890/.v6i6.699

Abstract

Resume. A comparative quantitative analysis of temporal and frequency characteristics of the time advertising of drugs on television, the Kyrgyz Republic, in particular the OTRK and the First channel of the Russian Federation. Shows the differences between the saturation advertising of drugs on the televisions of the two countries. The conclusion about the over-saturation of the Russian TV channel compared to the Kyrgyz television. The presence of a large number of advertising drugs on television were in the evening (Prime time).

Keywords:

advertising of drugs on television, television broadcast, quantitative analysis.

Author Biographies

A.A. Masalbekova, Kazan (Volga region) Federal University

Department of Fundamental and Clinical Pharmacology

T.R. Abakumova, Kazan (Volga region) Federal University

Department of Fundamental and Clinical Pharmacology

L.E. Ziganshina, Kazan (Volga region) Federal University

Department of Fundamental and Clinical Pharmacology

References

1. Citymetria Group. Как фармацевтические компании продвигают лекарства в условиях ограничений [Электронный ресурс]. – 2015. – Режим до-ступа: 1.(http://www.cossa.ru/articles/149/99037/). – Дата обращения: 10.09.2017.

2. Вольская, Е.А. Состояние регулирования рекламы лекарственных средств. Ремедиум. Журнал о российском рынке лекарств и медицинской технике. –2014. - С. 8-11.

3. Всемирная Организация Здравоохранения. Содействие рациональному использованию лекарственных средств: ключевые моменты. Перспективы политики ВОЗ в области лекарственных препаратов. - Женева, 2002.

4. Зиганшина Л.Е. Не этичное продвижение лекарств фармацевтической индустрией – основной барьер к их рациональному использованию / Л.Е. Зиганшина, Р.Р Ниязов // Казанский медицинский журнал. – 2013. – №2. – С. 240-244.

5. Как распознавать продвижение лекарств и как к нему относиться. Практическое руководство, первое издание / Совместный проект Всемирной Организации Здравоохранения и Международной Программы Действий для Здравоохранения [Электронный ресурс]. – Режим доступа: (http://haiweb.org/wp-content/uploads/2015/05/ Pharma-Promo-Guide-Russian.pdf). – Дата обращения: 10.09.2017.

6. Закон Кыргызской Республики от 24 декабря 1998 года № 155 «О Рекламе» [официальный сайт]. – Режим доступа: (http://cbd.minjust.gov.kg/act/view/ru-ru/162/210?cl=ru-ru). – Дата обращения: 11.09.2017.

7. Для рекламы ЛС составят «стоп-лист» слов и фраз. Новости здравоохранения [Электронный ресурс]. – Режим доступа: (http://www.univadis.ru/business-news/184/Dlya-reklamy-LS-sostavyat-stop-list-slov-i-fraz#?). – Дата обращения: 30.09.2017.

8. Опыт Азербайджана по запрету рекламы лекарственных средств / [Электронный ресурс]. - Ре-жим доступа: (http://www.apteka.ua/article/98167). - Дата обращения: 18.08.2017.

9. Крупнейшие рекламодатели в России в 2015 году / Газета Коммерсантъ / [Электронный ресурс]. - Режим доступа (http://www.kommersant.ru/ doc/295675). – Дата обращения: 19.09.2017.

10. Обзор деятельности в области рекламы в государствах-участниках СНГ [Электронный ресурс]. – Режим доступа: (http://e-cis.info/page.php?id=23400). – Дата обращения: 20.09.2017.

11. Технический Регламент "О безопасности лекарственных средств для медицинского применения" [Постановление Правительства Кыргызской Республики: принят Жогорку Кенешом 06 апр. 2011 г. № 137. По состоянию на 20 янв. 2015 г. № 15]. – [Официальный сайт ДЛО и МТ при МЗ КР]. – Режим доступа: (http://www.pharm.kg/ru/legislation). – Дата обра-щения: 12.09.2017.

12. Кулагина, С.В., Бельских, И.Е Реклама лекарственных препаратов в фармацевтическом маркетинге. Маркетинг в России и за рубежом. – 2010. – №4. – С. 74-80.

Published

2023-05-17

How to Cite

Масалбекова, А., Т. Абакумова, and Л. Зиганшина. “THE RESULTS OF THE ANALYSIS OF ADVERTISING OF MEDICINAL PRODUCTS ON TELEVISION OF THE KYRGYZ REPUBLIC AND THE RUSSIAN FEDERATION”. Euroasian Health Journal, vol. 6, no. 6, May 2023, pp. 173-7, doi:10.54890/.v6i6.699.

Issue

Section

QUESTIONS OF PHARMACOLOGY