SPEECH ETIQUETTE OF A DOCTOR

DOI:

https://doi.org/10.54890/.v1i1.235

Abstract

Resume. The way a doctor communicates with a patient demonstrates not only his education,
but also his level of breeding, inner generosity and kindness. Sensitive and attentive attitude
to the patient indicates mercy. A doctor needs to follow speech etiquette, i.e. know word forms
of courtesy and politeness. What are these forms? How and in what conditions they should
be used? What can lead to misunderstandings and cause mistrust of a patient when
communicating with a doctor? These and other questions are going to be discussed in this article.

Keywords:

speech etiquette, strong language, abbreviations, contact, speech formulae, euphemisms, disphemisms.

References

1. Харченко Е. Модели речевого поведения в профессиональном общении. Челябинск: Из-во ЮУрГУ. 2003; 123.

2. Матвеева Т. Этический аспект речевого общения «врач-пациент» как ключевая тема курса «Культура речи врача». Москва: Московский государственный медико-стоматологический университет им. А.И. Евдокимова; 2022.6.

3. Красивова А. Деловой русский язык: учебно-практическое пособие. Москва: Из-во МФА; 2001. 80.

4. Формановская Н. Русский речевой этикет. Москва: Рус. яз.; 2002. 159.

5. Безродная Г. Формирование профессионально-нравственной культуры будущего врача [автореф. дис. канд. пед. наук]. Москва; 1990.

6. Барсуков М. Медицинский дискурс: стратегия и тактика речевого поведения врача. [дис. на соиск. ученой степени к.ф.н.]. Саратов; 2007.

7. Русский язык: энциклопедия. Москва: Из-во «Советская Энциклопедия»; 1979. 402.

8. Сеничкина Е. Словарь эвфемизмов русского языка. Москва: Флинта: Наука; 2008. 464.

Published

2022-09-24

How to Cite

Кульбаева, Г. “SPEECH ETIQUETTE OF A DOCTOR”. Euroasian Health Journal, vol. 1, no. 1, Sept. 2022, pp. 135-40, doi:10.54890/.v1i1.235.

Issue

Section

LINGUISTIC ASPECTS IN MEDICINE