ROAD TRAFFIC INJURIES IN THE KYRGYZ REPUBLIC

DOI:

https://doi.org/10.54890/1694-8882-2024-4-18

Abstract

This article presents an analysis of the results of road traffic injuries in the Kyrgyz Republic in comparison with other countries in the period from 2019 to 2023, where indicators such as road accident statistics, causes and mortality from car accidents were considered. The article also noted a number of the main reasons why accidents occur on the roads. Reasons include driving at high speed, driving into the oncoming lane, driving under the influence of alcohol and failure to comply with traffic rules. According to the authors, this trend is also influenced by a number of factors, including an increase in the number of vehicles, as well as a low level of driving culture. The most vulnerable road users, both among those injured and among those killed, are pedestrians and passengers (approximately 70% passengers and pedestrians to 30% drivers). The work analyzes the main causes of accidents and injuries on the roads, factors affecting the level of traffic safety, and measures taken by government agencies to reduce the number of accidents. Particular attention is paid to statistical data and trends in the field of road safety in recent years, which allows us to draw conclusions about the current state and the effectiveness of measures to improve the situation.

Keywords:

road traffic injury, a country, age, year

Author Biographies

B.S. Anarkulov, Kyrgyz state institute of retraining and advanced studies named after S.B. Daniyarov

Department of Traumatology, Orthopedics and disaster medicine

N.A. Atakulov, Kyrgyz State Medical Academy named after I.K. Akhunbaev

Department of Traumatology, Orthopedics and Extreme Surgery

E.K. Kabylbekov, Kyrgyz State Medical Academy named after I.K. Akhunbaev

Department of Traumatology, Orthopedics and Extreme Surgery

A.A. Imanaliev, Kyrgyz state institute of retraining and advanced studies named after S.B. Daniyarov

Department of Traumatology, Orthopedics and disaster medicine

References

1. Акматова А.Т. Актуальные вопросы безопасности дорожного движения в Кыргызской Республике. Право и Государство: теория и практика. 2021;6 (198):239–242.

2. Машиев И.А. Состояние безопасности движения по Баткенской области. Известия ОшТУ. 2013;2:112–116.

3. Министерство транспорта и коммуникаций Кыргызской Республики. Проект по безопасности дорожного движения в Кыргызской Республике. Национальная стратегия безопасности дорожного движения и план действий. [Цитировано 25.06.2024 г.]. Доступно по: https://mtd.gov.kg/strategiya-razvitiya-dorozhnogo-sektora-do-2025-goda/.

4. Всемирная организация здравоохранения, Европейское региональное бюро, Европейская обсерватория по системам и политике здравоохранения, Молдоисаева С., Калиев М., Сыдыкова А. и др. Кыргызстан: обзор системы здравоохранения. Всемирная организация здравоохранения; Европейское региональное бюро. 2023. [Цитировано 25.06.2024 г.]. Доступно по: https://iris.who.int/handle/10665/366705

5. Молдалиев Э.Д., Мамбеталиева К.Ж. Состояние аварийности дорожного движения на территории Кыргызской Республики. Вестник КРСУ. 2014;14(12):162–165.

6. Токтосун у.Б., Пак Е.А., Айтмырзаев Б.Н. Анализ частоты и структуры смертельных дорожно- транспортных происшествий по данным РЦСМЭ МЗ КР за 2014-2016г.г. Вестник КГМА им. И.К. Ахунбаева. 2018;1(1):173–176.

7. Национальный статистический комитет Кыргызской Республики. [Цитировано 25.06.2024 г.]. Доступно по: https://stat.gov.kg/ru/.

8. ГУОБДД. Главное управление по обеспечению безопасности дорожного движения Министерства Внутренних Дел Кыргызской Республики. [Цитировано 25.06.2024 г.]. Доступно по: https://www.guobdd.kg/.

Published

2024-10-29

How to Cite

Анаркулов, Б., Н. Атакулов, Э. Кабылбеков, and А. Иманалиев. “ROAD TRAFFIC INJURIES IN THE KYRGYZ REPUBLIC ”. Euroasian Health Journal, vol. 4, no. 4, Oct. 2024, pp. 18-24, doi:10.54890/1694-8882-2024-4-18.

Issue

Section

QUESTIONS OF TRAUMATOLOGY AND ORTHOPEDICS