ОБЪЕКТИВДҮҮ СТРУКТУРАЛАНГАН КЛИНИКАЛЫК ЭКЗАМЕН ДЕГЕН ЭМНЕ (ОСКЭ)?

Аннотация

Корутунду. Макалада даярдоо жана өткөрүү тажрыйбасы жалпылаган. Стандартташтырылган пациентти даярдоого талаптар келтирилген, текшерилүүчү үчүн көндүмдөрдү жана жөндөмдөрдү баалоо шкаласы сунушталат. Клиникалык жана диагностикалык станциялардын мисалдары каралат.

Ключові слова:

объективдүү, клиникалык, структураланган, экзамен, станциялар, клиникалык мисалдар.

Посилання

1. Harden RM, Stevenson M, Downie WW, Wilson GM. Assessment of clinical competence using objective structured examination. BMJ. 1975;1:447–451.

2. Harden RM. What is an OSCE? Med. Teach. 1988;10:19–23.

3. Harden RM. How to assess clinical competence – an overview. Med. Teach. 1979;1:289–296.

4. Khan K, Ramachandran S. Conceptual framework for performance assessment: competency, competence and performance

5. in the context of assessments in healthcare – deciphering the terminology. Med. Teach. 2012;34:920–928.

6. Norcini J, Anderson B, Bollela V. Burch V, Costa MJ, Duvivier R et al. Criteria for good assessment: consensus statement and recommendations from the Ottawa 2010 Conference. Med Teach. 2011;33(3):206-14.https://doi.org/10.3109/ 0142159X.2011.551559

7. Norcini JJ. Death of a long case. BMJ. 2002;324:408–409.

8. Norcini JJ, Mckinley DW. Assessment methods in medical education. Teaching Teach. Educ. 2007;23:239–250.

9. Swanson DB, Norman GR, Linn RL. Performance-based assessment: lessons from the health professions. Educ. Res. 1995;24:5–11.

10. Patricio MA. Best evidence medical education (BEME) review on the feasibility, reliability and validity of the objective structured clinical examination (OSCE) in undergraduate medical studies [dissertation]. Lisbon: Faculty of Medicine of the University of Lisbon; 2012.

11. Schoonheim-Klein M. The use of the objective structured clinical examination (OSCE) in dental education [dissertation]. Amsterdam: Academic Centre for Dentistry Amsterdam (ACTA); 2008.

12. Tavakol M, Dennick R. Post-examination analysis of objective tests. AMEE guide No. 54. Med Teach. 2011; 33(6):447–458.

13. Tavakol M, Dennick R. Post-examination interpretation of objective test data: monitoring and improving the quality of high-stakes examinations: AMEE Guide No. 66. Med Teach. 2012;34(3):e161–e175.

14. Кан К.З., Рамачандран С., Гонт К., Пушкар П. Объективный структурированный клинический экзамен (ОСКЭ): Руководство АМЕЕ № 81. Часть 1: Историческая и теоретическая перспективы. Мед. образование и проф. развитие. 2014;2:23–40.

15. Кан К.З., Рамачандран С., Гонт К., Пушкар П. Руководство AMEE № 81: Объективный структурированный клинический экзамен (ОСКЭ). Часть 2. Организация и управление. Мед. образование и проф. развитие. 2014;3:18–53.

16. Нанаева ГК. OSCE - инновационный метод оценки знаний и умений. Бишкек; 2002.102с.

##submission.downloads##

Жарыяланганы

2023-02-03

Номер

Розділ

ЖАЛПЫ ИЛИМИЙ МАКАЛАЛАРЫ