МЕКТЕПКЕ ЧЕЙИНКИ БАЛДАРДЫН КҮН ТАРТИБИНДЕ УЙКУНУН МААНИСИ (АДАБИЯТТАРГА СЕРЕП)

DOI:

https://doi.org/10.54890/.v1i1.1293

Аннотация

Мектепке чейинки балдардын күн тартибинде уйку алардын ден соолугуна таасир этүүчү маанилүү аспектилердин бири болуп саналат. Бул изилдөө мектепке чейинки мекемелерде балдардын күн тартибинде уктоонун маанилүүлүгү жөнүндө илимий маалыматтарды жалпылоо максатында жүргүзүлдү. Макалада акыркы беш жылдын ичинде балдар билим берүү мекемелериндеги мектепке чейинки балдардын уктоо режимин талдоонун жыйынтыгы келтирилген. Изилдөө «уйку», «күн тартиби», «күндүзгү уйку», «балдар», «мектепке чейинки жаш курак», «мектепке чейинки билим берүү мекемелер» ж.б. сөз жана алардын айкалыштарын заманбап “Google Scholar”, PubMed.gov, e-library, Wiley маалымат базаларынан издөө аркылуу жүргүзүлдү. Илимий-изилдөө жумуштарын кылдат талдап чыгуунун натый-жасында бул темадагы изилдөөлөр ар түрдүү өлкөлөрдүн, ошондой эле биздин республикабыздын окумуштуулары тарабынан жүргүзүлгөндүгүн көрсөттү. Бирок, бул маселе дүйнөдө, анын ичинде Кыргызстанда да актуалдуу бойдон калууда. Себеби, мектепке чейинки билим берүү мекемелеринин күн тартибинде күндүзгү уйку өзүнчө маанилүү компоненти катары жетиштүү изилдене элек.

Ключові слова:

уйку, күн тартиби, күндүзгү уйку, балдар, мектепке чейинки жаш курак, мектепке чейинки билим берүү мекемелери.

Біографії авторів

Ж.А. Аманова, И.К. Ахунбаев атындагы Кыргыз мамлекеттик медициналык академиясы

Гигиеналык дисциплиналар кафедрасы

Р.М. Атамбаева, И.К. Ахунбаев атындагы Кыргыз мамлекеттик медициналык академиясы

Гигиеналык дисциплиналар кафедрасы

Посилання

1. Mayne SL, Mitchell JA, Virudachalam S, Fiks AG, Williamson AA. Neighborhood environments and sleep among children and adolescents. A systematic review. Sleep Med Rev. 2021;57:101465. https://doi.org/10.1016/j.smrv.2021.101465

2. Воронов Н. А. Рациональный режим дня человека. Материалы конференций ГНИИ "Нацразвитие". 2018:141-143. [Voronov N.A. Racional'nyj rezhim dnya cheloveka. Materialy konferencij GNII "Nacrazvitie". 2018:141-143. (In Russ.)]

3. Вахьюнингрум Э., Хартини С., Рахмат И. Влияние оздоровительного обучения гигиене сна на проблемы со сном у дошкольников. Belitung. Nursing Journal. 2018;4(1):68–75. [Vah'yuningrum E., Hartini S., Rahmat I. Vliyanie ozdorovitel'nogo obucheniya gigiene sna na problemy so snom u doshkol'nikov. Belitung. Nursing Journal. 2018;4(1):68–75. (In Russ.).]

4. Биккинина З.Т. О здоровье всерьез. Традиции и новации в дошкольном образовании. 2017;1:72-74. [Bikkinina Z.T. O zdorov'e vser'ez. Tradicii i novacii v doshkol'nom obrazovanii. 2017;1:72-74. (In Russ.).]

5. Карамзина Д.И. Влияние режима дня на адаптацию ребенка к детскому саду. Сборник статей Международной научно-практической конференции: Научно-методические и практические аспекты интеграционных процессов в науке и технике. Ижевск, 25 октября 2022 года. Уфа: Аэтерна; 2022:179-182. [Karamzina D.I. Vliyanie rezhima dnya na adaptaciyu rebenka k detskomu sadu. Sbornik statej Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii: Nauchno - metodicheskie i prakticheskie aspekty integracionnyh processov v nauke i tekhnike. Izhevsk, 25 oktyabrya 2022 goda. Ufa: Aeterna; 2022:179-182. (In Russ.).]

6. Сугробова Г.А., Комкова Ю.Н. Состояние здоровья и некоторые показатели режима дня детей предшкольного возраста как предикторы готовности к школьному обучению. Гигиена и санитария. 2021;100(4):380-386. [Sugrobova G.A., Komkova YU.N. Sostoyanie zdorov'ya i nekotorye pokazateli rezhima dnya detej predshkol'nogo vozrasta kak prediktory gotovnosti k shkol'nomu obucheniyu. Gigiena i sanitariya. 2021;100(4):380-386. (In Russ.)] https://doi.org/10. 47470/0016-9900-2021-100-4-380-386

7. Степанова М.И. Дневной сон: нужна ли сегодня его организация в детском саду? Главные редакторы; 2018. 198 с. [Stepanova M.I. Dnevnoj son: nuzhna li segodnya ego organizaciya v detskom sadu? Glavnye redaktory; 2018. 198 p. (In Russ.)]

8. Борисенко Я.Н., Сидоренко А.А., Шарамок Л.Н. Здоровьесберегающие технологии в дошкольном образовательном учреждении. Реализация федерального государственного образовательного стандарта дошкольного образования как условие повышения качества дошкольного образования: материалы региональной научно-практической конференции, г. Белгород 27 мая 2020 года. Белгород: БелИРО; 2020. 546 с. [Borisenko YA.N., Sidorenko A.A., SHaramok L.N. Zdorov'esberegayushchie tekhnologii v doshkol'nom obrazovatel'nom uchrezhdenii. Realizaciya federal'nogo gosudarstvennogo obrazovatel'nogo standarta doshkol'nogo obrazovaniya kak uslovie povysheniya kachestva doshkol'nogo obrazovaniya: materialy regional'noj nauchno-prakticheskoj konferencii, g. Belgorod 27 maya 2020 goda. Belgorod: BelIRO; 2020. 546 р. (In Russ.).]

9. Степанова М.И., Березина Н.О., Сазанюк З.И. Особенности жизнедеятельности и состояния здоровья московских дошкольников. Российский педиатрический журнал. 2017;1:44-47. [Stepanova M.I., Berezina N.O., Sazanyuk Z.I. Osobennosti zhiznedeyatel'nosti i sostoyaniya zdorov'ya moskovskih doshkol'nikov. Rossijskij pediatricheskij zhurnal. 2017;1:44-47. (In Russ.)]

10. Philippa S McDowall, Barbara C Galland, Angela J Campbell, Dawn E Elder, Parent knowledge of children's sleep: A systematic review, Sleep Medicine Reviews. 2017;31:39-47.

11.Гиниятуллина Э.Д. Развитие эмоционального интеллекта дошкольника. Universum: психология и образование. 2019;2(56):1-3. [Giniyatullina E.D. Razvitie emocional'nogo intellekta doshkol'nika. Universum: psihologiya i obrazovanie. 2019;2(56):1-3. (In Russ.).]

12. Bathory E, Tomopoulos S. Sleep Regulation, Physiology and Development, Sleep Duration and Patterns, and Sleep Hygiene in Infants, Toddlers, and Preschool-Age Children. Curr Probl Pediatr Adolesc Health Care. 2017;47(2):29-42. https://doi.org/10.1016/j.cppeds.2016.12.001

13. Cameron EE, Watts D, Silang K, Dhillon A, Sohal PR, MacKinnon AL, et al. Parental socioeconomic status and childhood sleep: A systematic review and meta-analysis. Sleep Epidemiology. 2022;2:100047. https://doi.org/10.1016/ j.sleepe.2022.100047

14. Lee S, Kim S, Yang S, Shin Y. Effects of Frequent Smartphone Use on Sleep Problems in Children under 7 Years of Age in Korea: A 4-Year Longitudinal Study. Int J Environ Res Public Health. 2022;19(16):10252. https://doi.org/10.3390/ijerph 191610252

15. Nathanson AI, Beyens I. The relation between use of mobile electronic devices and bedtime resistance, sleep duration, and daytime sleepiness among preschoolers. Behavioral Sleep Medicine. 2018;16(2):202-219. https://doi.org/10.1080/ 15402002.2016.1188389

16. Lan QY, Chan KC, Yu KN, Chan NY, Wing YK, Li AM, et al. Sleep duration in preschool children and impact of screen time. Sleep Medicine. 2020;76:48-54. https://doi.org/10.1016/j.sleep.2020.09.024

17. Sorrie MB, Yesuf ME, Gebremichael TG. Overweight. Obesity and associated factors among preschool children in Gondar City, Northwest Ethiopia: A cross-sectional study. PLoS ONE. 2017;12(8):e0182511. 13 p. https://doi.org/10.1371/ journal.pone.0182511

18. Li C, Cheng G, Sha T, Cheng W, Yan Y. The Relationships between Screen Use and Health Indicators among Infants, Toddlers, and Preschoolers: A Meta- Analysis and Systematic Review. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2020;17(19):7324. https://doi.org/10.3390/ijerph17197324

19. Бухаленкова Д.А., Веракса А.Н., Чичинина Е.А. Связь использования цифровых устройств, качества сна, физической активности и пищевого поведения у дошкольников. Современная зарубежная психология. 2022;11(2):68-80. [Bukhalenkova D.A., Veraksa A.N., Chichinina E.A. The Relationship Between the Use of Digital Devices and Sleep Quality, Physical Activity and Eating Behavior in Preschool Children. Sovremennaya zarubezhnaya psikhologiya = Journal of Modern Foreign Psychology. 2022;11(2):68-80. (In Russ.)] https://doi.org/10.17759/jmfp.2022110206

20. Алешина А.А., Назарова А.В. Распорядок дня в детском саду и его влияние на развитие детей. Science time. 2022;11(107):27-30. [Aleshina A.A., Nazarova A.V. Rasporyadok dnya v detskom sadu i ego vliyanie na razvitie detej. Science time. 2022;11(107):27-30. (In Russ.)]

21. Cheung CH, Bedford R, Saez De Urabain IR, Karmiloff-Smith A, Smith TJ. Daily touchscreen use in infants and toddlers is associated with reduced sleep and delayed sleep onset. Scientific Reports. 2017;7:46104. https://doi.org/10.1038/srep46104

22. Abid R, Ammar A, Maaloul R, Souissi N, Hammouda O. Effect of COVID-19-Related Home Confinement on Sleep Quality, Screen Time and Physical Activity in Tunisian Boys and Girls: A Survey. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2021;18(6):3065. https://doi.org/10.3390/ijerph18063065

23. Durduran Y, Pekcan S, Çolpan B. Sleep habits and related factors in kindergarten children. Nigerian Journal of Clinical Practice. 2019;22(9): 1218-1223.

##submission.downloads##

Жарыяланганы

2024-04-29

Як цитувати

Аманова, Ж., і Р. Атамбаева. «МЕКТЕПКЕ ЧЕЙИНКИ БАЛДАРДЫН КҮН ТАРТИБИНДЕ УЙКУНУН МААНИСИ (АДАБИЯТТАРГА СЕРЕП) ». Евразиялык саламаттыкты сактоо журналы, вип. 1, вип. 1, Квітень 2024, с. 67-71, doi:10.54890/.v1i1.1293.

Номер

Розділ

ГИГИЕНА ЖАНА ЭПИДЕМИОЛОГИЯ МАСЕЛЕЛЕРИ