DINAMICS OF CHANGES OF HEART RHYTHM IN FOREIGN STUDENTS IN THE PROCESS OF AN ANNUAL TRAINING CYCLE
DOI:
https://doi.org/10.54890/.v1i1.239Abstract
The article presents the results of dynamic monitoring of the functional status of foreign students by using mathematical analysis of heart rate variability at various stages of academic year – autumn and spring educational semesters, winter and summer examinations. Strengthening the influence of the parasympathetic department of the autonomic nervous system was revealed during the intersessional period – the autumn and spring time of the academic year. In the winter examination session, the contribution of the sympathetic spectrum to the regulation of the heart rhythm was noted, in the summer session, an even greater shift in vegetative balance towards the sympathetic link of the VNS and an increase in the degree of centralization of the heart rhythm, indicating emotional stress and a functional imbalance in the cardiovascular system of students.
Keywords:
foreign students, heart rate variability, autonomic nervous system, academic year, examination session.References
1. Зеновко, А.Е. Анализ вариабельности сердечного ритма у студентов МПГУ в зависимости от воз-раста (IV-V курс) /А.Е. Зеновко //Альманах совре-менной науки и образования. -2011. - №12. - С. 85-86.
2. Яворовская, Л.Н. Проблема адаптации студен-тов-первокурсников к процессу обучения в вузе /Л.Н. Яворовская // Всеукраїнська науково-практична конференція «Актуальні проблеми безперервної освіти»: Тези доповідей. ˗ Харьков, 2003. - С. 106-107.
3. Malik, M. Heart rate variability: Standards of meas-urement, physiological interpretation, and clinical use / M.Malik, J.T. Bigger, A.J.Camm, R.E. Kleiger et al.// European Heart Journal. - 1996. - № 17. - P. 354-381.
4. Шлык, Н.И. Сердечный ритм и тип регуляции у детей, подростков и спортсменов/ Н.И. Шлык. - Ижевск, 2009. – 255 с.
5. Сатаркулова, А.М. Вариабельность сердечного ритма у иностранных студентов в процессе учебной деятельности / А.М. Сатаркулова, А.С. Шаназаров // Известия вузов. - 2017. - №8. - С. 14-17.
6. Алексеева, Э.А. Оценка функционального состоя-ния студентов в период экзаменационного стрес-са / [Э.А. Алексеева, Л.Н. Шантанова и др.] // Вестник Бурятского Госуниверситета. - 2010. - №12. - С.108-113.
7. Сафонова, В.Р. Параметры вариабельности сер-дечного ритма студенток северного медицинско-го вуза при экзаменационном стрессе / В.Р. Са-фонова, Е.Ю. Шаламова // Экология человека. - 2013. - №8. - С. 11-16.
8. Карпенко, Д.Ю. Особенности функционального состояния организма студентов в условиях экза-менационного стресса / Д.Ю. Карпенко // Гигиена и санитария. - 2010. - №1. - С. 78-80.
9. Бабунц, И.В. Азбука анализа вариабельности сер-дечного ритма/ И.В. Бабунц, Э.М. Мираджанян, Ю.А. Машаех. - Ставрополь: Принтмастер, 2002. – 112 с.
10. Спицин, А.П. Особенности структуры сердечного ритма у лиц молодого возраста в зависимости от доминирующего типа вегетативной нервной системы / А.П. Спицин // Курский научно-практический вестник «Человек и его здоровье».- 2017. - №3. - С.113-117.