ЧТО ТАКОЕ ОБЪЕКТИВНЫЙ СТРУКТУРИРОВАННЫЙ КЛИНИЧЕСКИЙ ЭКЗАМЕН (ОСКЭ)?
DOI:
https://doi.org/10.54890/.v4i4.464Аннотация
Резюме. В статье обобщается опыт подготовки и проведения объективного структурированного клинического экзамена. Приводятся требования к подготовке стандартизованного пациента, рекомендуется шкала оценки умений и навыков для экзаменуемого. Рассматриваются примеры клинических и диагностических станций.
Ключевые слова:
объективный, клинический, структурированный, экзамен, станции, клинические примеры.Библиографические ссылки
1. Harden RM, Stevenson M, Downie WW, Wilson GM. Assessment of clinical competence using objective structured examination. BMJ. 1975;1:447–451.
2. Harden RM. What is an OSCE? Med. Teach. 1988;10:19–23.
3. Harden RM. How to assess clinical competence – an overview. Med. Teach. 1979;1:289–296.
4. Khan K, Ramachandran S. Conceptual framework for performance assessment: competency, competence and performance
5. in the context of assessments in healthcare – deciphering the terminology. Med. Teach. 2012;34:920–928.
6. Norcini J, Anderson B, Bollela V. Burch V, Costa MJ, Duvivier R et al. Criteria for good assessment: consensus statement and recommendations from the Ottawa 2010 Conference. Med Teach. 2011;33(3):206-14.https://doi.org/10.3109/ 0142159X.2011.551559
7. Norcini JJ. Death of a long case. BMJ. 2002;324:408–409.
8. Norcini JJ, Mckinley DW. Assessment methods in medical education. Teaching Teach. Educ. 2007;23:239–250.
9. Swanson DB, Norman GR, Linn RL. Performance-based assessment: lessons from the health professions. Educ. Res. 1995;24:5–11.
10. Patricio MA. Best evidence medical education (BEME) review on the feasibility, reliability and validity of the objective structured clinical examination (OSCE) in undergraduate medical studies [dissertation]. Lisbon: Faculty of Medicine of the University of Lisbon; 2012.
11. Schoonheim-Klein M. The use of the objective structured clinical examination (OSCE) in dental education [dissertation]. Amsterdam: Academic Centre for Dentistry Amsterdam (ACTA); 2008.
12. Tavakol M, Dennick R. Post-examination analysis of objective tests. AMEE guide No. 54. Med Teach. 2011; 33(6):447–458.
13. Tavakol M, Dennick R. Post-examination interpretation of objective test data: monitoring and improving the quality of high-stakes examinations: AMEE Guide No. 66. Med Teach. 2012;34(3):e161–e175.
14. Кан К.З., Рамачандран С., Гонт К., Пушкар П. Объективный структурированный клинический экзамен (ОСКЭ): Руководство АМЕЕ № 81. Часть 1: Историческая и теоретическая перспективы. Мед. образование и проф. развитие. 2014;2:23–40.
15. Кан К.З., Рамачандран С., Гонт К., Пушкар П. Руководство AMEE № 81: Объективный структурированный клинический экзамен (ОСКЭ). Часть 2. Организация и управление. Мед. образование и проф. развитие. 2014;3:18–53.
16. Нанаева ГК. OSCE - инновационный метод оценки знаний и умений. Бишкек; 2002.102с.